Hogyan érvényesítsem önmagam a mindennapi kommunikációban?

Asszertív üzleti kommunikáció a munkahelyi, üzleti sikerek kulcsa

Asszertív üzleti kommunikáció a munkahelyi, üzleti sikerek kulcsaMinden emberi kapcsolat sikeressége vagy sikertelensége a kommunikáción múlik. A hatékony kommunikáció a munkahelyi, üzleti sikerek kulcsa. A rossz kommunikáció rossz teljesítményhez vezet, a legtöbb munkahelyen mégsem fektetnek elegendő hangsúlyt a kommunikációs készségek fejlesztésére. Pedig minél hatékonyabb a kommunikáció, annál jobb a teljesítmény.

A személyes megbeszélés a leggyakoribb kommunikációs forma. A munkatársakkal, ügyfelekkel folytatott beszélgetés hangulata, stílusa, érzelmi tónusa határozza meg a kapcsolat eredményességét. Ha a munkatársak közötti kommunikáció hangulata távolítja egymástól az együtt dolgozó embereket, akkor ez negatív hatással van az egyének teljesítményére, és rontja a cég eredményeit is.

Az ügyfelekkel való kapcsolattartásban még nagyobb a minőségi kommunikáció jelentősége, hiszen az ügyfél megrendeléséhez a kommunikációs csatornákon át vezet az út.

Egy cég megítélése sok esetben egy kapcsolattartó személy viselkedése alapján történik. Legyen szó vezetőről vagy beosztottról, kis cégről vagy nagy vállalatról, ha a kapcsolattartó nem megfelelően kommunikál, az ügyfél-elégedettség csökken, s ennek mindig közvetlen hatása van az eredményességre.

Ugyanez a helyzet a dolgozókkal való kommunikációban: ha a vezető nem megfelelően kommunikál, a dolgozók motivációja, teljesítménye csökken.

Az asszertív kommunikáció olyan kommunikációs stílus, amely figyelembe veszi a partner  céljait, elképzeléseit, lehetőséget ad az ellenvetések meghallgatására, az empatikus viselkedésre, miközben folyamatosan a fókuszban tartja és a másik fél számára elfogadhatóvá teszi a saját érdekeinket.Az asszertív kommunikáció olyan kommunikációs stílus, amely figyelembe veszi a partner céljait, elképzeléseit, lehetőséget ad az ellenvetések meghallgatására, az empatikus viselkedésre, miközben folyamatosan a fókuszban tartja és a másik fél számára elfogadhatóvá teszi a saját érdekeinket.

Amikor asszertíven kommunikálunk, azt tapasztaljuk, hogy mindkét együttműködő partner a hatékonyság és sikeresség érzésével zárja a beszélgetést, mindkét üzleti partner nyertesnek érzi magát.

Az asszertív kommunikáció segít az egészséges munkahelyi környezet, illetve a hatékony munkavégzés kialakításában, mert gazdag eszköztárat ad a konfliktusok megelőzésében, illetve a munkahelyi stressz oldásában.

Az asszertív kommunikáció eszköz. Minden eszköz használatát valamilyen módon meg kell tanulni. A beszédet alapvetően a családban tanuljuk. Továbbfejlesztett változat az előadás, melynek alapjait az iskolai felelések adják. Az írásbeli kommunikációnkat a dolgozataink alapozzák meg. Az átlagos emberi kommunikációt a körülöttünk élő emberektől tanuljuk. A hétköznapjainkban ezért gyakran szembesülünk a viselkedésünk, kommunikációnk defektjeivel, rossz rutinjaival. Ezek hatását leginkább a másik ember tekintete, testtartása, reakciója, vagy őszinte visszajelzése alapján tudjuk lemérni.

A hatékony, sikeres, önérvényesítő kommunikációt és magatartást a speciális asszertív üzleti kommunikációs tréningeken lehet megtanulni. Az asszertív kommunikáció ahhoz segít hozzá, hogy a magánéleti és a munkahelyi társas kapcsolatainkban megelégedettek, kiegyensúlyozottak, sikeresek legyünk.

A hatékony, sikeres, önérvényesítő kommunikációt és magatartást a speciális asszertív üzleti kommunikációs tréningeken lehet megtanulni.Olyan célokat tudjunk kitűzni, és úgy tevékenykedjünk, hogy azzal a partnerünket ne kényszerítsük védekezésre vagy támadásra. Ha tiszteletben tartjuk a kollégánk vagy a beosztottjaink véleményét, egyéniségét, akkor sikeresebben tudjuk elfogadtatni magunkat, a véleményünket és az álláspontunkat, még akkor is, ha eleinte nagynak tűnik a két nézőpont közti távolság.

Az asszertivitás munkás, sokszor fáradságos működésmód, mert nagyfokú tudatosságot igényel. Ezzel együtt nem csodaszer, nem alkalmazható minden esetben. Vannak helyzetek, amikor manipulatívnak, alárendelődőnek, vagy agresszívnek kell lennünk.

10 éves munkásságunk és tapasztalataink alapján állítjuk, hogy a sikeresen élő és hatékonyan dolgozó emberek alapvetően az erőszakmentes, asszertív kommunikációt alkalmazzák az emberi kapcsolataikban.

A munkahelyi kommunikáció fő területei

Minden munkahelyi kommunikáció akkor éri el a célját, ha az Ön mondanivalója eléri a célját, eljut a munkatársához, és a munkatársa gondolatait egy irányba fordítja az ön gondolataival.

Személyre szabott megoldási javaslatokat a tréningjeinken tudunk adni. Lássunk azonban néhány olyan módszert, amelyet azonnal felhasználhat a kommunikációja hatékonyabbá tételéhez.

  • 1. Négyszemközti kommunikáció

    Négyszemközti kommunikációÖsszetartó munkahelyi csapatot úgy lehet építeni és fenntartani, ha a négyszemközti kommunikáció is asszertív eszközökkel történik. A személyes megbeszéléssel időt lehet megtakarítani, kifejthetjük a bonyolultabb gondolatainkat. Négyszemközt azok az emberek is magabiztosabban kommunikálnak, akiknek gondjai vannak a kezdeményezőkészséggel, illetve akik már kisebb csoport előtt beszélve a kínok kínját állják ki.

    A négyszemközti helyzet azt jelenti, hogy a helyszínen tud reagálni minden felmerülő kérdésre és problémára. A kommunikációnak ez a formája nagy motivációt jelenthet a munkahelyi csoport tagjai számára.

    Jól jöhet a négyszemközti beszélgetés akkor is, amikor egy munkahelyen szóbeszédek és mendemondák terjednek. Ilyenkor jobb a munkatársak számára, ha tájékoztatást kapnak a fejleményekről, döntésekről.

    Mikor sikeres a négyszemközti kommunikáció? Ha tisztáztuk magunkban az alábbi kérdéseket:

    • Mi a mondanivalónk célja?
    • Mi a mondanivalónk tartalma?
    • Mi a mondanivalónk háttere?
    • Miért fontos saját magunk számára?
    • Miért fontos a munkatársunk számára?
    • Miért fontos a cég számára?
    • Hogyan válhat a mondanivalónk a munkatársunk javára?
  • 2. Kommunikáció a csoporttal

    Kommunikáció a csoporttalSok vezető szorong attól, ha az egész csoportjához kell szólnia, pedig négyszemközt szívesen beszél a munkatársaival. Még azok előtt is nehéz lehet csoportos formában beszélni, akikkel nap mint nap együtt dolgozik valaki. Különösen nyomasztó érzés tud lenni, ha idegenek előtt kell beszélni, vagy előadást tartani.

    A csoportmegbeszélések, értekezletek bizonyos helyzetek megbeszélésére szolgálnak. Többféle üzenetet kell továbbítani, helyet kell adni a vitának, esetleg kellemetlen dolgokat kell közölni. Nagyon fontos, hogy gördülékenyek legyenek ezek a megbeszélések, hogy ne pazarolja sem a saját, sem a munkatársak idejét.

    Sok vezető megfeledkezik az egyik legfontosabb teendőjéről: a munkatársak ellenőrzéséről, és az ehhez tartozó értékelésről. Ahol nem értékelik rendszeresen az elvégzett munka minőségét, ott törvényszerűen csökken a dolgozói elégedettség, a motiváció és a teljesítmény.

    Ajánlott szempontok a tájékoztató értekezlet levezetéséhez:

    • Mondja el a csoportnak, miért fontos a feladat, ezzel megismerteti őket a feladat hátterével.
    • Vázolja a célokat, amelyeket a feladat elvégzésével a csoport el akar érni.
    • Mutassa be a teljes tervet, ezzel általánosan megismerteti a feladatot.
    • Részletezze a szakaszokat, az egyéni feladatokat, és ezek céljait, ezzel konkretizálja a feladatmegoldás lépéseit.
    • Mindenkinek mondja el, mire lehet támaszkodni, mik a teendők probléma esetén, ki kivel tart kapcsolatot, milyen időközi adminisztratív feladatok vannak.
    • Mondja el a kezdés, a befejezés időpontját, és a közbülső szakaszokat, határidőket.
    • Adjon lehetőséget a kérdésekre, visszajelzésekre.

    Ajánlott szempontok a megbeszélő értekezlethez:

    • Felkészülés: előre tájékoztassa a munkatársakat az időpontról, a helyszínről.
    • A tájékoztató elkészítése: lássa el aktuális információval a munkatársait, csoportosítsa az érveit, ha lehetséges, tekintse át a csoport addigi teljesítményét.
    • Magyarázza el, miért fontos az értekezlet témája az Ön, a munkatársak és a cég számára, ezzel felkelti a munkatársak érdeklődését.
    • Fejtse ki részletesen a szóban forgó témát.
    • Engedje meg, hogy a résztvevők elmondhassák a véleményüket.
    • Tartsa kézben az irányítást: egyszerre csak egy ember beszéljen, ne engedje, hogy néhányan magánvitát folytassanak, korlátozza egy-egy hozzászólás idejét.
    • Foglalja össze, amiben megegyeztek. Részletezze, hogy kinek mikor mit kell tennie. Zárja le az értekezletet, és ha lehetséges, tegyen utalást vagy javaslatot a következő értekezletre.

    Ajánlott szempontok a visszajelző értekezlethez:

    • Felkészülés: végezze el az ellenőrzést, válasszon megfelelő időpontot és helyszínt az értékelő-visszajelző értekezlethez.
    • Legyen konkrét: mind a pozitív, mind a negatív visszajelzés értékesebb, ha konkrét példákkal illusztrált.
    • A visszajelzés helyes logikai sorrendje:
      • mérhető teljesítmény
      • mit árul el a teljesítmény az egyénről
      • a csapatot vagy a céget érintő következmények
      • a megteendő lépések
    • Ellenőrizze, hogy értik-e az elhangzottakat, tegyen fel kérdéseket és hallgassa meg a válaszokat.
    • Adjon lehetőséget másoknak a hozzászólásra.
    • Dicsérjen meg minden jó teljesítményt. Álljon pozitívan és segítő módon a bírálathoz is, mondja el, hogyan javítható a teljesítmény. Dorgálás helyett a konstruktív kritikát részesítse előnybe.
  • 3. Telefonos kommunikáció

    Telefonos kommunikációAlapvető fontosságú, hogy hatékonyan tudjunk telefonálni. Akár hívóként, akár hívottként telefonál valaki, a másik fél számára a céget az képviseli, aki a telefonhívást bonyolítja.

    Telefonáláskor korlátozottak a non-verbális jelek, amelyek a személyes kommunikációban segítik a másik jobb, pontosabb megértését. Az összes jel a hangunkban és magában a beszélgetésben, a megfogalmazásban található.

    Néhány tanács:

    • Legkésőbb a 4. csengetésre vegye fel a telefont.
    • Amikor felveszi a telefont, mosolyogjon. Lehet, hogy valójában nincs kedve mosolyogni, de a mosolygáshoz használt arcizmok hatással vannak a hangszínére. Határozottabbá teszik.
    • Ha ön a hívó fél, mindig kérdezze meg, hogy zavar-e? A mobiltelefonok világában lehetséges, hogy egy kihangosított autóban fogadja a hívást a hívott fél, és akkor lehet, hogy mások is hallják a beszélgetést.
    • Ha nem Ön az illetékes egy ügy elintézésében, irányítsa át a hívót. Előtte mondja el az ügyfélnek, hogy kihez, milyen számra irányítja, hogy ha megszakadna a vonal, a hívónak több információja legyen.
    • Amikor a cégét képviseli egy telefonáló ügyfél esetében, mindig jegyzeteljen. Tegyen fel kifejtendő kérdéseket. (A kifejtendő kérdések kérdőszavai: melyek, mit, hol, hogyan, melyik, mikor, ki.) Az „igen és az értem” szavakkal egy hosszabb monológ esetén is tudja jelezni, hogy figyel.
    • Egy hosszabb beszélgetés végén foglalja pontokba a megbeszélteket.
    • Ha megállapodnak a hívóval, hogy Ön elintéz valamit, írja fel a jegyzetei közé, nehogy elfelejtse.
    • A búcsúzásnál adja meg még egyszer a nevét, a telefonszámát, és kérje el a hívóét is, hogy szükség esetén ismét kapcsolatba léphessenek egymással.
  • 4. Írásbeli kommunikáció

    Az írásbeli kommunikációra ugyanazok az alapelvek vonatkoznak, mint a szóbeli kommunikációra, bár nem olyan személyes, nem teszi lehetővé az azonnali választ, vagy a közbekérdezést. Az írásbeli üzenetnek nyoma marad, míg a szó elszállhat. Lehet hivatkozni rá, és bármennyi embernek el lehet küldeni.

    Minden levélnek követnie kell a hatékony kommunikáció alapelveit. Legyen egyszerű, világos, tömör, logikus felépítésű.

    A levélírás segítő kérdései:

    • Mit akarok elérni? - Mi a levélírás célja? Mit akar mondani a címzettnek? Milyen cselekedetet szeretnék kérni a levél olvasójától?
    • Miért van erre szükség? – Mi a levélírás oka? A probléma vagy a kérdés hátterének a tisztázása.
    • Mikor? – A határidő minél pontosabb megjelölése.
    • Hogyan? – A levél tartalmának a részletes kifejtése, választási lehetőségek.
    • Hol? – Hova kell mennie az üzenetnek? Vagy hol kerülhet sor a találkozóra, Vannak-e fizikai vagy földrajzi korlátok?
    • Ki fogja megkapni a levelet? – Érdemes kinyomozni a címzett nevét, beosztását. A „Tisztelt Hölgyem/Uram” is működik, de a címzett neve személyesebbé teszi a mondanivalót. Kapna-e másolatot mások a levélből?

Asszertív Üzleti Kommunikáció Tréning témakörei

IdőProgram
1. nap – A test színháza, érzelmek kifejezése
10.00. - 11.30.
  • Bemutatkozás, a tréning keretei.
  • Nem verbális bemutatkozó gyakorlat.
  • Az asszertív kommunikáció, az asszertív magatartás
    • jelentése, jelentősége
    • alapjai
    • használhatósága
  • A nem verbális kommunikáció jelentősége – fókuszban a tekintet. Hívogató szemek – gyakorlat. Félénk, agresszív, barátságos, magabiztos pillantás.
11.30. - 11.40.Kávészünet
11.40. - 13.10.
  • Némajáték testtartással, gesztusokkal, mimikával. Távolság szabályozás. Félénk, agresszív, magabiztos fellépés. Videó visszajelentés.
  • A nem verbális kommunikáció vokális szintje – hangerő, hangtónus, hanglejtés. Gyakorlat.
  • Relaxáció – a testbeszéd lelkünkre is visszahat.
13.10. - 14.00.Ebédszünet
14.00. - 15.30.
  • Kommunikáció – verbális, nonverbális, metakommunikáció
  • Értjük vagy félreértjük egymást?
  • Asszertivitás kérdőív kitöltése.
  • Asszertív, agresszív és szubmisszív magatartás jellemzői.
  • Az asszertív érzelem kifejezés és konfliktus megoldás három lépése. Érzelmek kifejezése vagy „lejátszása” – asszertivitás vagy acting out reakció.
15.30. - 15.40.Kávészünet
15.40. - 17.10.
  • Testi reakciók és a négy alapérzelem – szomorúság, düh, szorongás, öröm.
  • Sértődés, düh, ingerültség kimutatása agresszív és asszertív módon – szituációs gyakorlat.
  • Kritika fogadása és kifejezése.
  • Mások nemtetszésével való foglalkozás vagy azzal való nem törődés.
17.10. - 17.15.Kávészünet
17.15. - 18.00.
  • Mások jogtalan igényeivel szemben a nem tetszés kifejezése – szituációs gyakorlat.
  • Szubmisszív, manipulatív, agresszív és asszertív megoldások.
  • Dicséret elfogadása és adása asszertív módon – szituációs gyakorlat. A dicséretet visszautasító félénk magatartás.
  • Pozitív kommentár.
  • Házi feladat a következő ülésig.
  • A nap zárásaként relaxáció
2. nap – Információ kérés, szociális viselkedés
10.00. - 11.30.
  • Házi feladat megbeszélése.
  • Szituációs gyakorlatok:
  • Beszéd, információ
  • Szorongás oldása a beszélgetés folyamán: a beszélőre odafigyelés gyakorlatai.
  • Önbemutatás felvételi beszélgetés során. Videó visszajelentéssel.
11.30. - 11.40.Kávészünet
11.40. - 13.10.
  • Beszélgetés lezárása bőbeszédű partnerrel szemben – metakommunikációs jelzések és közbevágás
  • Szociális viselkedés
  • Személyes kérések megfogalmazása, szívességek kérése.
13.10. - 14.00.Ebédszünet
14.00. - 15.30.
  • Ismerősök jogtalan kéréseinek visszautasítása, nemet mondás készségének elsajátítása – törött lemez technika és tompítás.
  • Hibás áru kicseréltetése, étteremben reklamáció, stb.
15.30. - 15.40.Kávészünet
15.40. - 17.10.
  • Szomorúság, bánat, elzárkózás kifejezése – szituációs gyakorlat.
  • Agresszív (duzzogás, dac), szubmisszív és asszertív megoldásmódok. (A szituációs gyakorlatok elemzését esetenként videó felvétel segíti.)
  • A résztvevők által hozott problémás helyzetek gyakorlati megoldásai
17.10. - 17.15.Kávészünet
17.15. - 18.00.
  • A résztvevők igényei alapján egyéb gyakorlatok:
  • Információkérés – hivatalban, főnöktől, munkavállalással kapcsolatban, stb. Fizetésemelés kérése a főnöktől.
  • Ismerősök partira hívása. Randevú kérése. Stb.
  • A tréning tapasztalatainak megbeszélése.
  • Búcsúzás, zárás.

Jelentkezés Asszertív Üzleti Kommunikáció Tréningre

Jelentkezzen Asszertív Üzleti Kommunikáció Tréningre! A tréning célja, hogy elsajátítsa azokat a technikákat és módszereket amelyek segítenek érvényesülni a mindennapi kommunikációban.

Asszertív Üzleti Kommunikáció Tréning
Jelentkezzen Asszertív Üzleti Kommunikáció Tréningre!

További információ:

Csehák Hajnalka pszichológus tréner (06-20-353-7262)

info@mentalkomm.hu »

Hogyan érvényesítsem önmagam a mindennapi kommunikációban? - Asszertív üzleti kommunikáció - Mentalkomm Kft.

A könyvespolcra ajánljuk

Libri partner program

Konrad Lorenz: Az agresszió

Konrad Lorenz: Az agresszió„Konrad Lorenz ezzel a könyvével robbant be a viselkedéstudományok harcias világába az ötvenes években. Témája az agresszió, az állatok legfontosabb viselkedés-szabályozó mechanizmusa, melynek működése révén az állatcsoportokban kialakul a rangsor, és lehetővé válik az erőforrások biológiailag optimális elosztását különösebb harcok nélkül. Ezt a biológusok számára könnyen érthető viselkedést járja körbe Lorenz a legkülönbözőbb fajok: halak, madarak, emlősök vizsgálatával, sőt az utolsó oldalakon szó esik arról az emberről, mint az állatfajok egyikéről, akiben szintén működik ez a szabályozó mechanizmus, bár a kultúra korlátai között. Ezt a felismerést nehezen emésztették meg a társadalomtudományok; Lorenz ironikusan meg is jegyezte, hogy a könyvével kapcsolatos reakciók is szépen bizonyítják az emberi agresszió létét és kíméletlenségét.”

(Csányi Vilmos)

Konrad Lorenz: Az agresszió »

Mohás Lívia: Az agresszióról és a sikerkereső emberről

Mohás Lívia: Az agresszióról és a sikerkereső emberrőlAz ismert pszichológus szerint az agresszivitás Isten adta tulajdonságunk, mint az étvágyunk vagy a vérmérsékletünk. Önmagában se nem jó, se nem rossz, attól függően, milyen motivációból, milyen céllal és milyen módon használjuk. Az életerő és az agresszió voltaképp ugyanaz: energia, véli a szerző - jól kellene használni ezt az energiakészletet. A könyv beszél az agressziót kiváltó okokról, hangsúlyozza az önismeretet, az önnevelést és öngyógyítást.

A könyv második része néhány ismert sikeremberről szól, Mike Tyson ökölvívóról, Lady Diana hercegnőről és Avilai Terézről, a szent apácáról.

Mohás Lívia: Az agresszióról és a sikerkereső emberről »

Sue Hadfield - Gill Hasson: Asszertivitás - Hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket?

Sue Hadfield - Gill Hasson: Asszertivitás - Hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket?Unod már az olyan önfejlesztő könyveket, amelyek tele vannak érthetetlen szakkifejezésekkel, és a gyakorlatban tulajdonképpen használhatatlanok? A Scolar Kiadó új könyvsorozatának első kötetében csak egyetlen idegen szót kell megismerned: Asszertivitás. Ez az érdekeid érvényesítését jelenti oly módon, hogy mások igényeit is figyelembe veszed. A több évtizedes szakmai tapasztalatokkal rendelkező szerzőpáros nagy sikerű könyvében közérthetően fejti ki a témát, és konkrét élethelyzeteket mutat be, melyek segítségével Te is megtanulhatsz asszertív lenni önmagad, valamint családod, barátaid, szűkebb és tágabb környezeted érdekében.

Sue Hadfield - Gill Hasson: Asszertivitás »

Sue Bishop: Asszertivitás

Sue Bishop: Asszertivitás„Miért tesszük fel a kérdést annyiszor: hogyan kommunikáljunk? Miért szeretnénk rajta változtatni? Hiszen ha csendben maradunk, nem mondjuk ki a véleményünket, az kényelmes és mentes minden felelősségtől. Miért és hogyan legyünk asszertívek, ha többnyire agresszív viselkedéssel is elérhetjük, amit akarunk? A szerző, Sue Bishop választ ad a fenti kérdésekre. Egyben arra biztat bennünket, ismerjük meg önmagunkat: erősségeinket és gyengeségeinket. Egyszerű technikákat ajánl, hétköznapi helyzeteket ír le. A könyv gyakorlatait és feladatait elvégezve, a dialógusokat gyakorolva képesek leszünk elérni céljainkat, növelni önbecsülésünket. Ha szükségét érezzük, merjünk kérni, vagy nemet mondani. Így még a nehéz emberekkel is szót érhetünk, és a nehéz helyzetekben sem sérülünk, miközben javulnak az emberi kapcsolataink, és győztes - győztes helyzeteket hozhatunk létre.”

Miatovics Márta - coach, senior tréner

Sue Bishop: Asszertivitás »

A könyvespolcra ajánljuk

Mentalkomm Kft.

Mentalkomm Kft.