Hogyan maradhat az Ön családi vállalkozása talpon?

Vezető váltás a családi vállalkozásban

Hogyan maradhat az Ön családi vállalkozása talpon? - Vezető váltás a családi vállalkozásban20-25 éve, hogy egyre többen indítottak kisvállalkozást, amely több családtagnak is munkát adott. Hogy megkülönböztessék magukat a többi kisvállalkozástól, családi vállalkozásoknak nevezték el magukat. Ez az elnevezés azt jelenti: „nem munkahelynek tekintem a vállalkozásomat, hanem egy kis közösség, a családom közös teremtményeként értékelem.”

Minden családi vállalkozás életében eljön a vezetőváltás szükségességének a pillanata, amikor a munkában megfáradt szülő elgondolkodik azon, hogy ő maga visszavonul, és a fiatal felnőtt gyermekére bízza a vállalkozást.

A generációváltás azonban nem könnyű folyamat, sajnos nagyon sok családi vállalkozás belebukik.

  • A családi vállalkozások kulcsfigurája az alapító

    A családi vállalkozások alapítójának személyisége meghatározza a vállalkozás sikerét. Ő az, aki évtizedeken át nem kímélte az idejét, erejét, a gondolatai a vállalkozása körül forogtak éjjel-nappal. Ő az, aki éveken át nem ment szabadságra, s amikor gondjai voltak a vállalkozásában, átvirrasztotta az éjszakát is, mint amikor beteg gyermeket ápol a szülő. Hiszen valljuk be, minden sikeres vállalkozó egy kicsit a „gyermekének” tekinti a semmiből felépített kisebb-nagyobb birodalmát.

    Tapasztalataim szerint a családi vállalkozások generáció váltását alapítói válság kíséri, amely nem megfelelő kezelés esetén a vállalkozás hanyatlását, rosszabb esetben a bukását eredményezi.

  • Alapítói válság a családi vállalkozásban

    A tulajdonos az eltelt 10-25 év alatt megszokta, hogy minden információ hozzá érkezik be, minden döntést egyedül hoz, mindent ő maga tart a kezében, így minden tudás, ami a vállalkozással kapcsolatos, az ő fejében van. Ezek miatt a tulajdonos úgy érzi, hogy nélküle megáll az élet a cégnél, a munkatársai képtelenek önállóan dolgozni. Sokan éveken át nem mernek elmenni szabadságra, fáradtak és frusztráltak, nem bíznak senkiben. Ezt az állapotot hívjuk alapító válságnak. Ilyenkor az utódként szóba jöhető vezető (többnyire a 25-30 év közötti gyermek) már a kezdetektől nem kapja meg azt a bizalmat, támogatást, felelősséget és hatáskört, amely szükséges lenne a valódi vezetővé váláshoz.

  • Mi indítja el egy családi cég hanyatlását?

    Mi indítja el  egy családi cég hanyatlását?A legtöbb családi vállalkozásnál, vagy kisvállalkozásnál nincsenek írott szabályzatok, hiányoznak a kialakított folyamat-struktúrák, amelyek a napi operációs munkát magas szinten lehetővé teszik, ezeket a tulajdonos napi szóbeli utasításai helyettesítik. A munkatársak (köztük a leendő vezető családtag is) egyszerű végrehajtók, kiveszik belőlük a kreativitás, pedig egy cég működéséhez az összes dolgozó elkötelezett kreativitására, jobbító szándékú ötleteire szükség van.

    A tulajdonos önmaga egy hatalmi centrum, aki a fejében hordja a vállalkozás stratégiáját, know-how-ját, s a fontos üzleti kapcsolatait. A vállalkozás jövőképe csak a tulajdonos fejében van „megírva”, a munkatársak számára ismeretlen. Ez a munkatársak, és a leendő vezető számára is a bizonytalanság állapotát tartja fenn, hiszen nem látható az a vezérfonal, ami követhető lenne.

    A családi vállalkozások vezetői többnyire ösztönösen vezetik a cégüket. A vezetői munka külön szakma, amit a legtöbb cégvezető nem tanult meg. Valamiben nagyon jó szakember volt és az ma is, de a cégvezetés szabályait, fortélyait nem volt módja megtanulni. Menedzser iskolába nem akar sem időt, sem pénzt fektetni, mert nem általánosságban szeretné megtanulni a vezetői ismereteket, hanem csak azokra az ismeretekre vágyik, amelyek konkrétan az ő vállalkozásának a sikerében segítenek.

Mi a megoldás?

A megoldás: külső tanácsadó (coach) alkalmazása meghatározott időre.A megoldás: külső tanácsadó (coach) alkalmazása meghatározott időre. A külső tanácsadó néhány hónapra érkezik a céghez, a feladat elvégzése után távozik, így a vállalkozás felügyelete, ellenőrzése nem kerül ki a család kezéből. (Míg abban az esetben, ha a vállalkozó egy ügyvezetőt bíz meg a cég rendbe tételével, a valódi vezetés könnyen kicsúszhat a tulajdonos kezéből.)

Ahhoz, hogy a tanácsadó (coach) sikeresen működhessen, a tulajdonosnak meg kell bíznia benne.

A tanácsadó által generált változásban a tulajdonos a kulcsfigura, mert csak akkor jöhet létre a változás, ha:

  • minden szükséges információt megad a tanácsadó munkájához,
  • a háttérből támogatja a kiszemelt utód mentorálását, de azt a tanácsadóra bízza,
  • elfogadja, hogy a saját befolyása csökken, és a kiszemelt utód fokozatosan átveszi a vezetést,
  • a tulajdonos elfogadja, hogy nem csak az ő eddig alkalmazott megoldásai lehet jók, léteznek más, modernebb az aktuális piaci helyzetben sikeresebb megoldások,
  • a tulajdonos elfogadja, hogy a cégen belül bizonyos szervezeti változások, folyamatok, működési struktúrák átalakulhatnak,
  • a tulajdonos elviseli, hogy a dolgok irányítása a tanácsadóval szerződött időre látszólag kicsúszik a kezéből.

A felelősségteljes cégvezetők, akik valóban meg akarják őrizni és fejleszteni szeretnék az eddig felépített vállalkozásukat, képesek ideiglenesen egy lépést hátra lépni, és elfogadni azt a tudást, friss szemléletet, amit a tanácsadótól kapnak, hogy a cégük a generációváltás után is sikeresen működjön és fejlődjön.

Az ifjú cégvezetőknek ugyanis gyakran vannak zseniális ötleteik, amelyek végül kudarcba fulladnak. A kudarc okai között a legtöbbször az alábbi okok találhatók:

  • a fiatal cégvezető nem tud kapcsolatokat építeni,
  • esetlegesen problémát jelent a testvérek együttműködése,
  • nem ért az értékesítéshez, nem ismeri a piaci érvényesülés fortélyait,
  • a termék vagy szolgáltatás megvalósításának nincs meg a gazdasági háttere,
  • nem ért a vezetői tevékenységhez,
  • nem vett részt olyan személyre szabott képzésen, ahol megtanították volna meglátni az igényeket, új piacokat keresni, a kapcsolati tőkét kialakítani, ápolni, az anyagi javakat megteremteni.
  • a személyisége még éretlen a vezetésre, nem rendelkezik kellő mértékű kitartással, elkötelezettséggel, rugalmassággal.

Velünk mindezeket a hiányokat pótolhatják!

Kinek ajánljuk?

Azoknak a családi, illetve kis- és középvállalkozások vezetőinek, akik azon gondolkodnak, hogy szeretnének többet pihenni, vagy nyugdíjba készülnek, illetve bővíteni szeretnék a vállalkozásukat, s dönteniük kell az utódlás kérdésében.

Azoknak a családi vállalkozásoknak, akik úgy gondolják, hogy amit szülőként-vállalkozóként felépítettek, azt a gyermeküknek szeretnék tovább adni. De a gyermek életkoránál, és tapasztalatlanságánál fogva még nem alkalmas a vezetői szerepre. Megvan az akarat, a vágy, de hiányos még a tudás.

Akik azzal küszködnek, hogy a gyermekük , mint leendő vezető rendszeresen elkésik, vagy más módon csonkítja a munkaidőt.

Akik szeretnék, ha a gyermek, mint leendő vezető megtanulná a vezetés fortélyait, átlátná az adminisztráció fontosságát, tisztában lenne a munkafolyamatok irányításának módszereivel.

Azoknak ajánljuk, akik gyakran kerülnek időzavarba, kapkodva dolgoznak, nem tudják a munkát hatékonyan tervezni.

Akik meg akarják tanulni a követelmények felállítását, az ellenőrzés, az értékelés módszereit.

Azoknak a leendő vezetőknek, akik hatékony és sikeres vezetőkké szeretnének válni, és azoknak a jelenlegi vezetőknek, akik nem szeretnék elkótyavetyélni a megszerzett vagyont, vállalkozást.

Hogyan dolgozunk?

  1. A legelső lépésben a jelenlegi vezető segítségével felmérjük a cég aktuális állapotát.

  2. A második lépésben felmérjük a leendő cégvezető személyiségjegyeit, és a vállalkozás irányításával kapcsolatos meglevő tudását.

  3. A harmadik lépésben kidolgozzuk a változtatási javaslatokat, és jóvá hagyatjuk a jelenlegi vezetővel, tulajdonossal. A javaslatok cégre és személyre szabottak, a leendő cégvezető nem konzerv tananyagot sajátít el, mint egy iskolában, hanem célirányos tudást kap.

  4. A negyedik lépésben végig vezetjük a leendő ifjú cégvezetőt a kijelölt úton. Megtanítjuk mindarra, ami a felkészültségéből hiányzik ahhoz, hogy sikeres cégvezető legyen, s egyben alkalmassá tesszük a személyiségét a cégvezetésre. Külön hangsúlyt fektetünk a rugalmasság, kitartás, az ütésállóság, az elkötelezettség növelésére, megtanítjuk az üzleti etikettre, az önérvényesítő kommunikációra szóban és írásban, s a vezetés egyéb fortélyaira.

  5. A folyamatok utánkövetése, értékelése.

Mielőtt tanácsadót szerződtetne, vegye igénybe az előzetes konzultációs lehetőséget! Ha szeretné tudni, hogy a vállalkozása mennyire veszélyeztetett, kérjen előzetes konzultációt!

Az előzetes konzultáció óradíja 15 000 Ft + ÁFA

Jelentkezés előzetes konzultációra

Családi vállalkozás vezetőváltás előzetes konzultációJelentkezzen előzetes konzultációra! A találkozó célja egymás kölcsönös megismerése, amelynek során közösen feltérképezzük problémáját. Ezáltal megismerheti a tanácsadót és a kínált coaching módszert. Tájékoztatást kap a generációváltásra való felkészülés várható időtartamáról és költségeiről. Választ kap az esetleges kérdéseire.

Az előzetes konzultáció során előkészítjük a szerződést a coaching eljárásra, megállapodunk az eljárás ütemezésében.

Családi vállalkozás vezetőváltás coaching
Kérjen időpontot előzetes konzultációra!

További információ:

Csehák Hajnalka pszichológus coach (06-20-353-7262)

info@mentalkomm.hu »

Családi vállalkozás vezetőváltás - Csehák Hajnalka pszichológus coach - Mentalkomm Kft.

A tanácsadás, coaching folyamathoz minden kedves megrendelőnk számára egyedi árajánlatot készítünk.

Mentalkomm Kft.

Mentalkomm Kft.